Beleef het!

Het verhaal van SpaceCamper

Wil je meer weten over de creatieve geesten achter het merk SpaceCamper? Hier leest u hoe wij ons sinds de oprichting in 2006 hebben ontwikkeld en wat onze VW-uitbreiding zo bijzonder maakt.

Wat gebeurt er als twee kampeerders jarenlang in een camper verblijven? Je doet veel ervaring op, wat werkt in de praktijk en wat niet. Markus Riese en Ben Wawra hadden ook een grote wens: er zit meer in, er is meer mogelijk dan de campingmarkt biedt. In 2005 hebben de twee uitvinders daarom het merk SpaceCamper opgericht. Het doel: de meest veelzijdige uitbreiding voor de VW-bus. Markus Riese is werktuigbouwkundig ingenieur en mede-oprichter van de bekende fietsenfabrikant Riese en Müller. Na een sabbatjaar in Australië - uiteraard in de VW-bus die hij zelf had gebouwd - besloot hij zijn vele ideeën professioneel te implementeren. Met civiel ingenieur en fietser Ben Wawra, die tijdens zijn studie vijf jaar in een Ford Transit uit 1968 woonde, vond Riese de ideale partner. En het concept werkte.

Tegenwoordig produceren met bijna 40 medewerkers jaarlijks ongeveer 120 SpaceCampers bij RW-Fahrzeugbau GmbH in Darmstadt. Wij zijn een van de toonaangevende externe VW-carrosseriebouwers. Tot onze medewerkers behoren fietsers, kajakkers, duikers, surfers en vissers, maar ook skiërs en snowboarders. Ze gebruiken de SpaceCamper met hun gezin, om te verhuizen of als mobiel kantoor. Directeur Ben Wawra had zelfs onlangs zijn woning voor twee jaar volledig verplaatst naar een SpaceCamper. We produceren niet zomaar een voertuig, we leven met onze SpaceCamper. En zo ontstaan er buitengewone ideeën die de industrie regelmatig verrassen - en die al worden gekopieerd.

Een VW-uitbreiding voor elke situatie

Het hoogste uitgangspunt voor al het sleutelen: de SpaceCamper moet schitteren als een kampeerauto zonder onpraktisch te zijn in het dagelijks leven. Het moet snel aan elke situatie kunnen worden aangepast. De belangrijkste innovatie voor dit variabele kamerconcept is onze speciale achterbankconstructie. Hij weegt slechts een fractie van de originele VW-achterbank en voldoet nog steeds aan alle veiligheidseisen. Het kan in een oogwenk worden omgezet in een bed en in iets minder dan een minuut kan een persoon het volledig verwijderen zonder gereedschap. De VW-bus wordt een auto, camper en busje. Dankzij de lichte achterbank kunnen we multiplex panelen gebruiken voor de uitbreidingen. Hoogwaardig hout in plaats van plastic - dit maakt het interieur veel comfortabeler en duurzamer. En toch is de SpaceCamper een van de lichtste uitbreidingen op de markt.

Een rugvriendelijk bed, veel opbergruimte voor sportartikelen (zelfs met een ingebouwde achterbank) en snelle bediening van de armaturen - dat waren de kenmerken van de eerste SpaceCamper die op de Caravan Salon in Düsseldorf in 2006 werd gepresenteerd. De SpaceCamper Classic ging in 2007 in serieproductie, gevolgd door de Light in 2008. De term 'serie' is echter relatief. Bijna geen enkel voertuig is precies hetzelfde als het andere. Omdat elke klant zijn SpaceCamper individueel samenstelt. En om de klant gelukkig te maken, wordt soms afgeweken van de standaardinstallatie: een kok wilde de keuken niet zoals gewoonlijk aan de zijkant van het voertuig hebben, maar wilde hem vanuit de kofferbak bedienen. De keuken kreeg zonder meer een nieuwe bestemming. Zo ontstaan er steeds weer nieuwe ideeën samen met klanten. In 2019 hebben we de Limited aan ons gamma toegevoegd , deze is ook in andere europese landen te huur en te koop .

Uitzonderlijke ideeën voor de T6

De afgelopen jaren hebben we veel innovaties aangetrokken. In 2009 lanceerden we de eerste panoramafunctie in een pop-up dak. Een opening aan de voorkant verandert het dak in het ideale uitkijkpunt. Het speciale warmwatersysteem is ook bijzonder handig voor de douche, die je niet hoeft te missen met de SpaceCamper. Onder de open achterklep ontstaat een douchecabine, waaruit een tent kan worden uitgeklapt. Een opvouwbaar toilet in de schuifdeur en het externe stopcontact onder de motorkap zijn verdere voorbeelden van de vindingrijkheid van het SpaceCamper-team. Praktische accessoires zijn ook online verkrijgbaar in de SpaceCamper-winkel.

We hebben meerdere prijzen ontvangen voor onze ideeën. Zo ontvingen we in 2010/11 de Caravan Design Award in twee categorieën: "Best Practice" en "Best Interior". 2012/13 werd gevolgd door de categorie "Eervolle vermelding" voor de SpaceCamper ClassicOpen met twee schuifdeuren en een uitklapbare keuken.

Ook de optie van een tweede schuifdeur bracht ons verder op ideeën. In 2016 konden we de LightOpen presenteren als vierde SpaceCamper-model voor ons 10-jarig jubileum. Hiermee zetten we weer nieuwe maatstaven. In de LightOpen kan de koelbox heen en weer worden geschoven op rails tussen de voorstoelen en is daardoor ook voor iedereen toegankelijk tijdens het rijden. Koken vindt plaats in het midden van een ruime tafel, twee kookruimtes zijn direct geïntegreerd in het werkblad. En alles kan gemakkelijk worden verwijderd om buiten te koken.

Onze innovaties richten zich echter niet altijd op alledaagse bruikbaarheid. In samenwerking met TH Automobile hebben we de VW T5 ook voorzien van meer vermogen voor een bijzonder snelheidsrecord. Een Porsche-motor met 550 pk maakt de kampeerauto het snelste bed ter wereld. De SpaceCamper scoort ook bij 270 km / u.